Як розпочиналась ІІ Світова війна на Броварщині

«22 июня, ровно в четыре часа, Киев бомбили, нам объявили, что началася война».

Бомбардували не лише Київ, а й Бровари. Щоправда, на три дні пізніше. В оперативно-розвідувальному зведенні штабу зони протиповітряної оборони Південно-Західного фронту, підписаному начальником штабу майором Пеньковським, сказано: «Дев”ятьмя літаками («Хейнкель-111» і «Юнкерс-88») з висоти 100 м бомбардовано аеродром Бровари. Згоріло дев”ять літаків». На броварському аеродромі була розміщена і школа Цивільного Повітряного Флоту. Колишній курсант школи Ігор Ганапольський згадував : «Наша 2-га рота перебувала в їдальні, коли зненацька налетіли «Юнкерси». Бомби впали на приміщення їдальні… під ними загинула уся 2-га рота – близько 200 курсантів».

У іншому повідомленні про події 25 червня сказано, що на аеропорт Броварів, де стояли не лише винищувачі І-16 із 254-го винищувального авіаполку, але й безліч цивільних літаків, німці здійснили три нальоти. Спочатку силами 21-го «Юнкерса», потім 13-ти і нарешті дев”ятьмя «Хейнкелями». Було знищено шість І-16. Зав”язався повітряний бій, під час якого льотчики Григорович, Бисьєв, Сухоновський і Білоус збили три «Юнкерси». У цьому бою лейтенант Сухоновський загинув. Осколком німецької бомби важко поранено командира 254-го полку майора В.Валуйцева.

Того ж дня зазнав бомбового удару і аеродром у Гоголеві, де базувалася більша частина 14-го полку важких бомбардувальників ТБ-3. Під час двох нападів на аеродром німецькі екіпажі скинули на нього 36 бомб з висоти 200-300 м, в результаті чого один бомбардувальник згорів.

Зовсім інакше прокоментовано ці події у журналах бойових дій 1-ї та 2-ї авіагруп 4-ї повітряного флоту люфтваффе: «Дев’ятьмя «Юнкерсами» 1-ї авіагрупи на аеродромі Гоголів бомбами і наступним обстрілом бортовою зброєю з малої висоти знищено 12 радянських літаків і 15 пошкоджено.

П”ять «Юнкерсів» 2-го авіазагону скинули бомбовий вантаж на стоянки чотирьохмоторних ТБ-3 (у Броварах). Із 50 машин приблизно 30 було знищено. З”явилася група радянських винищувачів, які намагалися атакувати «Юнкерси», але німецькі екіпажі відбили напад, знищивши п”ятеро росіян. На зворотному шляху три наших Ю-88 атакували кулеметним вогнем аеродром у Семиполках; два російських літаки отримали пошкодження».

Після прочитаного складається враження, що і радянські, і німецькі документальні джерела тієї пори, м”яко кажучи,  не дотримуються істини, 

применшуючи свої втрати та одночасно десятками знищуючи літаки противника.

Німецький історик З.Радтке наводить і такий епізод нальоту на аеродром Гоголева: «Протягом деякого часу екіпаж унтер-офіцера Герінга із 1-го загону вважався як такий, що пропав безвісти. Потім з”ясувалося, що він зумів дотягти підбиту російськими винищувачами машину до позицій своїх військ. Усі члени екіпажу цілими й неушкодженими повернулися у свою частину».

Бомбардування німцями різних об”єктів на території Броварщини відбувалося і в липні та серпні 1941 року.

У записах від 9 липня в журналі бойових дій групи німецьких армій «Південь» сказано: « В результаті ударів, які здійснив 4-й повітряний флот по залізничній мережі ворога, вдалося перервати зв”язок на ділянці Київ-Ніжин. Велика кількість паротягів і вагонів стоять покинутими. Сьогодні, наскільки дозволяла погода, продовжувалися удари по транспортних спорудах і поїздах».

Радянські військові зведення за серпень наводять такі факти: «2.08.1941 року один (неймовірно!) «Юнкерс-88» бомбардував Бровари, де знаходився штаб Південно-Західного фронту». А також: «4 серпня зранку 20 «Хейнкель-111», 15 «Юнкерс-87» і 12 «Мессершмітт-109» здійснили наліт на Бровари, під час чого збито 13 німецьких літаків при втраті трьох І-16, одного МіГа та одного І-153».

Впадає в око, що німецькі льотчики добре знали нашу місцевість та розміщення військових і промислових об”єктів, які підлягали бомбардуванню. Самі німці визнавали, що велику допомогу в цьому надавала агентура, яка перебувала на радянській території, а також екіпажі висотних літаків Верховного командування люфтваффе із загону підполковника Т.Ровеля, які неодноразово здійснювали розвідувальні польоти над аеродромами поблизу Києва починаючи з 2-ї половини 1940 року.

Чим займалися в цей час «сталінські соколи» та люди з гарячими серцями і холодним розумом – одному Богу відомо…

 

 

Поділитися:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *